Још једна важна међународна посета је посета  од стране Удружења слепих Шпаније  (ОNCЕ).  Делегација је посетила школу са жељом да се упознају са образовним системом средњег стручног образовања слепих ученика и ученика са оштећењем вида. Приликом посете приказана је организација образовања слепих ученика и ученика са оштећењем вида приликом реализације различитих облика наставе. Посебну пажњу привукао је кабинет за слепе и савремена наставна средства, а рад у информатичком центру презентовао је Иван Костов – бивши ученик наше школе, сада консултант и сарадник у информатичком центру. Приказан је Joys program са синтезом говора за српски језик Unreader и рељефни штампач.

ПОЛИТИКА 12.3.2012. ГОДИНА

„Обична” школа по мери ђака оштећеног вида

Ентузијазмом запослених у Медицинској школи „Београд”, одлучношћу да слепе и слабовиде ђаке прате и после матуре до запослења и оснивања породице задивљени су стручњаци Шпанске државне организације слепих (ONCE)

Информатички кабинет за слепе и слабовиде, библиотека књига у тонском запису, комбинована настава у редовним одељењима, мањим групама или индивидуална, сва предавања одштампана на Брајевом штампачу… неизоставан су део образовања ђака оштећеног вида у Медицинској школи „Београд”. А пошто је то „обична” средња стручна школа, високим нивоом инклузивног рада изненадила је представнике Шпанске државне организације слепих (ONCE), које је недавно угостила. Експерти из Барселоне имали су само речи хвале за подршку слепим и слабовидим особама у медицинској школи.

Четворогодишњи смер физиотерапеутски техничар за ученике оштећеног вида у овој кући знања основан је 1974. године – три и по деценије пре него што се у Србији инсистирало на инклузивном образовању.

– Школску литературу прилагодили смо деци оштећеног вида. Повећавамо фонд библиотеке издањима на Брајевом писму или у аудио формату. Имамо најсавременији информатички кабинет. Осим ђака, за рад на рачунару и коришћење интернета обучавамо све заинтересоване слепе – поносна је Нада Трифковић, директорка школе, уверена да за слабовиде може урадити још. Намерила је да у сарадњи са (ONCE) организацијом средњошколце оштећеног вида одведе на студијско путовање у Шпанију. 

– Ако све буде ишло по плану, без ичије финансијске помоћи, а не тражимо је ни од Шпанаца, на пролеће идемо у Барселону. Неће то бити делегација директора и наставника, већ искључиво ученика! Жеља ми је да наша деца размене искуства и од најбољих стручњака науче основе ране интервенције, кључне за инклузију малишана са сметњама у развоју. Када се врате кући са знањем, да буду пример, да умеју да отворе сва врата слепима и слабовидима – амбициозна је Трифковићева.

Ентузијазмом запослених у Медицинској школи „Београд”, одлучношћу да ову децу и после стицања средњошколске дипломе не пусте у етар него да их прате до запослења па и оснивања породице, били су задивљени гостујући стручњаци.

– Нисмо очекивали овако висок ниво инклузивног образовања у једној београдској школи, јер обавезно школовање деце са сметњама у развоју у редовном систему овде је још у повоју. До сада смо углавном наилазили на потешкоће и запомагање за помоћ. Нисмо срели овако опремљен кабинет за информатику, а обишли смо неколико школа међу којима и специјализоване за рад са слепима – одушевљена је Конћита Ваљс, специјални педагог.

У Шпанији је инклузија законски подржана пре 25 година, али су се њом бавили много раније, објаснио је Рамон Кома, специјални педагог.

– Наш тим је специјализован за инклузију деце оштећеног вида од три до шест година. ОНЦЕ је организација за помоћ слепима и слабовидима основана 1938. године и едукацијом, почев од беба до света запослених, бави се одувек. Данас слепа и слабовида деца, без изузетка и независно од степена оштећења, код нас иду у редовне школе – сумирао је Кома.

Зналци из ОНЦЕ приметили су да се у Србији појединци труде да инклузивно образовање заживи, али и да им недостаје повезаност.

– Стекли смо утисак да постоји солидна база знања и жеље да се у систем интегришу слепа и слабовида деца, али се ради појединачно. Од исте бољке смо и ми патили – додао је Кома.  

Важност уочавања сметње у развоју у што ранијем детињству нагласила је Монсе Морал, педагог, која ради са бебама.

– Рана интервенција је основа свега, излечења и инклузије. Што се раније уоче потенцијалне здравствене сметње, то ће резултати отклањања тих сметњи бити бољи – казала је Морал.

———————————————-

Школовање упркос сметњама у развоју

У Шпанији свако дете са било којим здравственим оштећењем мора да се школује. Од септембра 2009. тако је и код нас.

– Да ли ће основно образовање стећи у редовној или специјалној школи одређује стручна комисија, али дете не може остати учаурено у кући. Обуке, семинари, специјални кабинети, прилагођена литература, законски прописи… све су то средства која воде једном циљу, који не смемо заборавити, а то је да се особе са сметњама у развоју људски прихвате, да им се не ускрати равноправност, него да им се омогући нормалан живот – указала је Карма Гинеа, специјалиста за рану превенцију и интервенцију код оштећења вида.

М. Симић-Миладиновић

објављено: 12.03.2012.